Sportief op Gewicht met Sportvasten voor (top)sporters

Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren.
Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt.

Een ander voordeel is dat het herstel na sporten veel groter wordt.
Sporters kunnen, doordat ze versneld overschakelen op het verbranden van vetten, met veel minder duurtraining hetzelfde effect bereiken. In plaats van vijf uur training, volstaat een uur of twee. Daardoor blijft er veel meer tijd over om aandacht te besteden aan andere trainingsvormen. Bovendien worden de spieren door Sportvasten stress-resistenter en zijn ze beter bestand tegen intensieve belasting.

Er zijn natuurlijk  grote verschillen tussen sporters
De topsporter die 2x per dag traint en tot het uiterste van zijn/haar lichamelijke en mentale grenzen gaat, de “semi-prof” die 6 x per week traint en daar naast een baan heeft of de getalenteerde recreatieve sporter die 3x per week traint.

Voor al deze sporters die kiezen voor sportvasten als onderdeel van de training is het belangrijk om te kijken naar de individuele aandachtspunten van die sporter in zijn/haar specifieke sport. Daarbij moet je o.a. denken aan de seizoensmomenten, de zwakke en sterke punten van die sporter.

Bijvoorbeeld:
-    Je wil de aerobe verbrandingssysteem verbeteren
-    De vetverbranding vergroten
-    Gewicht verlagen
-    Sporter komt altijd te kort aan het eind van de wedstrijd
-    Sporter zit in een vorm dip (zonder overtraind te zijn)

Periodisering is een zeer belangrijk uitgangspunt bij (top)sport.
Afhankelijk van de situatie, de sporter en zijn/haar sport moet een sportvastenkuur goed in het jaarschema gepland worden en kan het nodig zijn de kuur aan te passen. Dit doen we in overleg.

 

Artikel wielermagazine
In maart 2011 is er in het wielermagazine een artikel verschenen omtrent de resultaten van beloftewielrenner Daan de Groot. Onderstaand vind je een samenvatting hiervan.

Voor het Sportvasten Na het Sportvasten
Vo2max/kg 70.21 79.09
Maximaal vermogen Watt 400 420
Vermogen omslagpunt W 360 380
Gewicht 70.7 65.9
Vet % 11 8
Vermogen zone 0 W 200 240
Vermogen zone 1 W 260 300
Vermogen zone 2 W 300 340
Rusthartslag 40 32